Ατθίδες αύραι / Γεώργιος Βιζυηνός
Γλώσσα: Ελληνικά.Χώρα: Ελλάδα.Δημοσίευση: Αθήνα : Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη, c2014Περιγραφή: 330 σ. ; 21 εκ.ISBN: 978-960-503-471-9.Σειρά: Οι Ποιητές της ΡωμιοσύνηςDewey: 889.12Περίληψη: Οι "Ατθίδες αύραι" αν και δεν είναι, από την τόσο προσφιλή στην κριτική μας τυπική, ληξιαρχική άποψη, η πρώτη εκδήλωση του ποιητικού κλίματος που σήμερα αναγνωρίζουμε στην γενιά του 1880, πρόκειται για ένα βιβλίο που περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των εξελίξεων στην ελληνική ποίηση. Στον κορμό τους, οι "Ατθίδες αύραι" έχουν χαραγμένα όλα τα στοιχεία της ποιητικής ανανέωσης: γλώσσα δημοτική καθαρή και ξάστερη στα περισσότερα ποιήματα, λόγος απλός, καθημερινός και σταράτος, εικόνες διαυγείς και καθημερινές, συναισθήματα ρεαλιστικά και ανθρώπινα, θέματα σύγχρονα, στιχουργία ζωντανή, χωρίς περιττά στολίδια, και πάνω απ' όλα βάθος, αγωνία υπαρξιακή. Αλλά στις "Ατθίδες αύραις" υπήρχαν πολλά περισσότερα απ' όσα μπορούσε ν' αντέξει η γενιά του 1880. Ανάμεσα σ' αυτά και η ιδιόμορφη χρήση της καθαρεύουσας και της ομοιοκαταληξίας, που θα επιδρούσαν ευεργετικά στους ποιητές του Μεσοπολέμου. Ο νευρικός τρόπος με τον οποίον κινείται ο Βιζυηνός στο εσωτερικό του στίχου, ξεσπάζοντας σε αναφωνήσεις, αποστροφές, κραυγές, παρενθέσεις και υπονοούμενα, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην αποδιάρθρωση της παραδοσιακής μετρικής και εικονοποιίας που επιχείρησαν οι ποιητές του Μεσοπολέμου, παρά στο νέο ποιητικό δόγμα πού έπλασαν οι ποιητές του 1880. Εξάλλου, το ποίημα του Βιζυηνού λειτουργεί σαν άμεσος λόγος, απαλλαγμένος από την σύμβαση του πλασματικού αφηγητή και, από επικοινωνιακή άποψη, δίνει περισσότερη προσοχή στο φατικό στοιχείο, παρά στο ποιητικό καθ' εαυτό. Οι "Ατθίδες αύραι" στάθηκαν ανεξάντλητη πηγή ποιητικής επινοητικότητας και στοχασμού, από κοινού με τα "Ευρισκόμενα" του Σολωμού, παρά την συστηματική αποσιώπηση της δυναμικής τους.; [...] Στις Ατθίδες η ποίηση του Βιζυηνού φθάνει στην κορύφωσή της, τα βασικά της χαρακτηριστικά που μοιάζουν ίσως αντιφατικά, η ελεγεία, η παιδική άδολη ματιά, η παιγνιώδης και ενίοτε σατυρική διάθεση. η πρόσμιξη λόγιων λέξεων και εκφράσεων σε μια γλώσσα καθημερινή και απλούστατη, η αφηγηματική της ανάπυξη που εξυπηρετείται εύλογα από το είδος της μπαλάντας, δεν είναι μάλλον καθόλου άσχετα, αν τα δούμε ως σύνθεση με το ρεύμα του παρνασισμού που επικρατούσε τότε και που αποθέωνε, με την διονυσιακή ηθική του τον φυσικό κόσμο, τα πάθη της ζωής, τους λαϊκούς μύθους και την αναζήτηση της καθαρότητας και της γνησιότητας [...]; Οι "Ατθίδες αύραι" αν και δεν είναι, από την τόσο προσφιλή στην κριτική μας τυπική, ληξιαρχική άποψη, η πρώτη εκδήλωση του ποιητικού κλίματος που σήμερα αναγνωρίζουμε στην γενιά του 1880, πρόκειται για ένα βιβλίο που περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των εξελίξεων στην ελληνική ποίηση. Στον κορμό τους, οι "Ατθίδες αύραι" έχουν χαραγμένα όλα τα στοιχεία της ποιητικής ανανέωσης: γλώσσα δημοτική καθαρή και ξάστερη στα περισσότερα ποιήματα, λόγος απλός, καθημερινός και σταράτος, εικόνες διαυγείς και καθημερινές, συναισθήματα ρεαλιστικά και ανθρώπινα, θέματα σύγχρονα, στιχουργία ζωντανή, χωρίς περιττά στολίδια, και πάνω απ' όλα βάθος, αγωνία υπαρξιακή. Αλλά στις "Ατθίδες αύραις" υπήρχαν πολλά περισσότερα απ' όσα μπορούσε ν' αντέξει η γενιά του 1880. Ανάμεσα σ' αυτά και η ιδιόμορφη χρήση της καθαρεύουσας και της ομοιοκαταληξίας, που θα επιδρούσαν ευεργετικά στους ποιητές του Μεσοπολέμου. Ο νευρικός τρόπος με τον οποίον κινείται ο Βιζυηνός στο εσωτερικό του στίχου, ξεσπάζοντας σε αναφωνήσεις, αποστροφές, κραυγές, παρενθέσεις και υπονοούμενα, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην αποδιάρθρωση της παραδοσιακής μετρικής και εικονοποιίας που επιχείρησαν οι ποιητές του Μεσοπολέμου, παρά στο νέο ποιητικό δόγμα πού έπλασαν οι ποιητές του 1880. Εξάλλου, το ποίημα του Βιζυηνού λειτουργεί σαν άμεσος λόγος, απαλλαγμένος από την σύμβαση του πλασματικού αφηγητή και, από επικοινωνιακή άποψη, δίνει περισσότερη προσοχή στο φατικό στοιχείο, παρά στο ποιητικό καθ' εαυτό. Οι "Ατθίδες αύραι" στάθηκαν ανεξάντλητη πηγή ποιητικής επινοητικότητας και στοχασμού, από κοινού με τα "Ευρισκόμενα" του Σολωμού, παρά την συστηματική αποσιώπηση της δυναμικής τους..Θέμα - Θεματική επικεφαλίδα: Νεοελληνική ποίηση -- 19ος αι | Συμβολισμός στη λογοτεχνία | Νέα Αθηναϊκή ΣχολήΤύπος τεκμηρίου | Τρέχουσα βιβλιοθήκη | Συλλογή | Ταξιθετικός αριθμός | Αριθμός αντιτύπου | Κατάσταση | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου | Λογοτεχνία | 889.12 ΒιζΓ Ατθ (Περιήγηση στο ράφι(Άνοιγμα παρακάτω)) | αντ.4 | Διαθέσιμο | 25877 | |
![]() |
Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου | Λογοτεχνία | 889.12 ΒιζΓ Ατθ (Περιήγηση στο ράφι(Άνοιγμα παρακάτω)) | αντ.3 | Διαθέσιμο | 22888 | |
![]() |
Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου | Λογοτεχνία | 889.12 ΒιζΓ Ατθ (Περιήγηση στο ράφι(Άνοιγμα παρακάτω)) | αντ.1 | Διαθέσιμο | 12503 | |
![]() |
Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου | Λογοτεχνία | 889.12 ΒιζΓ Ατθ (Περιήγηση στο ράφι(Άνοιγμα παρακάτω)) | αντ.2 | Διαθέσιμο | 13487 |
Browsing Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου shelves, Collection: Λογοτεχνία Κλείσιμο περιήγησης ραφιού(Απόκρυψη περιήγησης ραφιών)
889.12 ΒαλΑ Φωτ Φωτεινός και άλλα | 889.12 ΒιζΓ Ατθ Ατθίδες αύραι | 889.12 ΒιζΓ Ατθ Ατθίδες αύραι | 889.12 ΒιζΓ Ατθ Ατθίδες αύραι | 889.12 ΒιζΓ Ατθ Ατθίδες αύραι | 889.12 ΒιζΓ Παι Παιδικαί ποιήσεις | 889.12 ΖωρΓ Επτ Επτανήσιοι προσολωμικοί ποιηταί |
Ειδική έκδοση για την εφημερίδα ''Το Βήμα''
Οι "Ατθίδες αύραι" αν και δεν είναι, από την τόσο προσφιλή στην κριτική μας τυπική, ληξιαρχική άποψη, η πρώτη εκδήλωση του ποιητικού κλίματος που σήμερα αναγνωρίζουμε στην γενιά του 1880, πρόκειται για ένα βιβλίο που περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των εξελίξεων στην ελληνική ποίηση. Στον κορμό τους, οι "Ατθίδες αύραι" έχουν χαραγμένα όλα τα στοιχεία της ποιητικής ανανέωσης: γλώσσα δημοτική καθαρή και ξάστερη στα περισσότερα ποιήματα, λόγος απλός, καθημερινός και σταράτος, εικόνες διαυγείς και καθημερινές, συναισθήματα ρεαλιστικά και ανθρώπινα, θέματα σύγχρονα, στιχουργία ζωντανή, χωρίς περιττά στολίδια, και πάνω απ' όλα βάθος, αγωνία υπαρξιακή. Αλλά στις "Ατθίδες αύραις" υπήρχαν πολλά περισσότερα απ' όσα μπορούσε ν' αντέξει η γενιά του 1880. Ανάμεσα σ' αυτά και η ιδιόμορφη χρήση της καθαρεύουσας και της ομοιοκαταληξίας, που θα επιδρούσαν ευεργετικά στους ποιητές του Μεσοπολέμου. Ο νευρικός τρόπος με τον οποίον κινείται ο Βιζυηνός στο εσωτερικό του στίχου, ξεσπάζοντας σε αναφωνήσεις, αποστροφές, κραυγές, παρενθέσεις και υπονοούμενα, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην αποδιάρθρωση της παραδοσιακής μετρικής και εικονοποιίας που επιχείρησαν οι ποιητές του Μεσοπολέμου, παρά στο νέο ποιητικό δόγμα πού έπλασαν οι ποιητές του 1880. Εξάλλου, το ποίημα του Βιζυηνού λειτουργεί σαν άμεσος λόγος, απαλλαγμένος από την σύμβαση του πλασματικού αφηγητή και, από επικοινωνιακή άποψη, δίνει περισσότερη προσοχή στο φατικό στοιχείο, παρά στο ποιητικό καθ' εαυτό. Οι "Ατθίδες αύραι" στάθηκαν ανεξάντλητη πηγή ποιητικής επινοητικότητας και στοχασμού, από κοινού με τα "Ευρισκόμενα" του Σολωμού, παρά την συστηματική αποσιώπηση της δυναμικής τους.
[...] Στις Ατθίδες η ποίηση του Βιζυηνού φθάνει στην κορύφωσή της, τα βασικά της χαρακτηριστικά που μοιάζουν ίσως αντιφατικά, η ελεγεία, η παιδική άδολη ματιά, η παιγνιώδης και ενίοτε σατυρική διάθεση. η πρόσμιξη λόγιων λέξεων και εκφράσεων σε μια γλώσσα καθημερινή και απλούστατη, η αφηγηματική της ανάπυξη που εξυπηρετείται εύλογα από το είδος της μπαλάντας, δεν είναι μάλλον καθόλου άσχετα, αν τα δούμε ως σύνθεση με το ρεύμα του παρνασισμού που επικρατούσε τότε και που αποθέωνε, με την διονυσιακή ηθική του τον φυσικό κόσμο, τα πάθη της ζωής, τους λαϊκούς μύθους και την αναζήτηση της καθαρότητας και της γνησιότητας [...]
Οι "Ατθίδες αύραι" αν και δεν είναι, από την τόσο προσφιλή στην κριτική μας τυπική, ληξιαρχική άποψη, η πρώτη εκδήλωση του ποιητικού κλίματος που σήμερα αναγνωρίζουμε στην γενιά του 1880, πρόκειται για ένα βιβλίο που περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των εξελίξεων στην ελληνική ποίηση. Στον κορμό τους, οι "Ατθίδες αύραι" έχουν χαραγμένα όλα τα στοιχεία της ποιητικής ανανέωσης: γλώσσα δημοτική καθαρή και ξάστερη στα περισσότερα ποιήματα, λόγος απλός, καθημερινός και σταράτος, εικόνες διαυγείς και καθημερινές, συναισθήματα ρεαλιστικά και ανθρώπινα, θέματα σύγχρονα, στιχουργία ζωντανή, χωρίς περιττά στολίδια, και πάνω απ' όλα βάθος, αγωνία υπαρξιακή. Αλλά στις "Ατθίδες αύραις" υπήρχαν πολλά περισσότερα απ' όσα μπορούσε ν' αντέξει η γενιά του 1880. Ανάμεσα σ' αυτά και η ιδιόμορφη χρήση της καθαρεύουσας και της ομοιοκαταληξίας, που θα επιδρούσαν ευεργετικά στους ποιητές του Μεσοπολέμου. Ο νευρικός τρόπος με τον οποίον κινείται ο Βιζυηνός στο εσωτερικό του στίχου, ξεσπάζοντας σε αναφωνήσεις, αποστροφές, κραυγές, παρενθέσεις και υπονοούμενα, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην αποδιάρθρωση της παραδοσιακής μετρικής και εικονοποιίας που επιχείρησαν οι ποιητές του Μεσοπολέμου, παρά στο νέο ποιητικό δόγμα πού έπλασαν οι ποιητές του 1880. Εξάλλου, το ποίημα του Βιζυηνού λειτουργεί σαν άμεσος λόγος, απαλλαγμένος από την σύμβαση του πλασματικού αφηγητή και, από επικοινωνιακή άποψη, δίνει περισσότερη προσοχή στο φατικό στοιχείο, παρά στο ποιητικό καθ' εαυτό. Οι "Ατθίδες αύραι" στάθηκαν ανεξάντλητη πηγή ποιητικής επινοητικότητας και στοχασμού, από κοινού με τα "Ευρισκόμενα" του Σολωμού, παρά την συστηματική αποσιώπηση της δυναμικής τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό τον τίτλο.