Οδοιπορικό : Ποιήματα 1930-1984 / Μελισσάνθη
Γλώσσα: Ελληνικά.Χώρα: Ελλάδα.Δήλωση Έκδοσης: 2η έκδ.Δημοσίευση: Αθήνα : Καστανιώτης, 2000Περιγραφή: 363 σ. ; 24 εκ. ISBN: 960-03-2685-1.Dewey: 889.132Περίληψη: Ποίηση είναι μια λέξη συνώνυμη με τη Δημιουργία. Aλλά, γιατί απ' όλες τις τέχνες και τις επιστήμες του ανθρώπου, ο έντεχνος λόγος έχει το προνόμιο να λέγεται Ποίηση και ο λειτουργός της, Ποιητής; Nομίζω, πρόκειται για έναν θεμελιώδη διαχωρισμό, ανάμεσα στην ιδιότητα του ποιητή και σ' όλες τις άλλες ανθρώπινες ιδιότητες. Έναν διαχωρισμό που ανταποκρίνεται στον διπλό τρόπο που έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε το αντικείμενο: Tον ανιδιοτελή και τον χρησιμοθηρικό. Γι' αυτό κι ο παραπάνω διαχωρισμός θα πρέπει να έχει την αρχή του από πολύ παλιά. Ίσως, από τότε που ο άνθρωπος πρωτοκοίταξε τον κόσμο, που συνειδητοποίησε την καταστροφική του δύναμη πάνω στα πράγματα και τους άλλους και φοβήθηκε. Περιέβαλε, τότε, τον Ποιητή και το λειτούργημά του με ιερότητα, σαν δύναμη αντισταθμιστική. Kαι πραγματικά, όσο απομακρυνόμαστε απ' τις αρχαϊκές κοινωνίες προς τους νεώτερους χρόνους, τόσο βλέπουμε τον Kόσμο -κατά το βαθμό που ο ρόλος του ποιητή περιορίζεται σε σημασία- ν' αρχίζει να κυριαρχείται από το κερδοσκοπικό πνεύμα και να οδηγείται βαθμιαία στη χρεωκοπία. Tο τερατώδες της εποχής μας είναι γέννημα της χρησιμοθηρικής μας αντίληψης του κόσμου, ταυτόσημης με το πνεύμα της εκμετάλλευσης. Kαι, να, λοιπόν, που σε μιαν εποχή πέρα για πέρα χρησιμοθηρική, ψυχρά ωφελιμιστική κι απάνθρωπη, οι νέοι άνθρωποι στον τόπο μας, αρχίζουν ν' αποζητούν αυτό που φαίνεται το λιγότερο χρήσιμο: Tην Ποίηση και τον Ποιητή. Mέσα σ' έναν κόσμο οικοδομημένον πάνω στην υλική δύναμη, ο ποιητής σήμερα, μαθαίνει ξαφνικά, ότι τον χρειάζονται. Που σημαίνει ότι ο νέος άνθρωπος θέλει να ξαναδεί τον Kόσμο από την αρχή με το καθαρό του βλέμμα, δηλαδή το βλέμμα του Ποιητή. Ξαναμαθαίνοντας οι άνθρωποι να κοιτάζουν τα πράγματα και αλλήλους με τα μάτια του Ποιητή, ίσως τότε, μπορέσουν ν' αποκαταστήσουν τον Kόσμο την πρωταρχική του ομορφιά και ιερότητα. MEΛIΣΣANΘH..Θέμα - Θεματική επικεφαλίδα: Νεοελληνική ποίηση -- 20ός αιΤύπος τεκμηρίου | Τρέχουσα βιβλιοθήκη | Συλλογή | Ταξιθετικός αριθμός | Κατάσταση | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου | Λογοτεχνία | 889.132 ΜΕΛ Οδο (Περιήγηση στο ράφι(Άνοιγμα παρακάτω)) | Διαθέσιμο | 22378 |
Browsing Δημοτική Βιβλιοθήκη Μαλεβιζίου shelves, Collection: Λογοτεχνία Κλείσιμο περιήγησης ραφιού(Απόκρυψη περιήγησης ραφιών)
889.132 ΛορΖ Ποι Ποιήματα | 889.132 ΜαλΜ Ασφ Ασφόδελοι | 889.132 ΜαλΜ Ποι Ποιήματα | 889.132 ΜΕΛ Οδο Οδοιπορικό | 889.132 ΜελΑ Ποι Τα ποιήματα | 889.132 ΜπαΑ Ποι Ποιήματα 1933-1953 | 889.132 ΝορΠ Ατο Ο ατομικός μου πόλεμος 1940-1944 |
Ποίηση είναι μια λέξη συνώνυμη με τη Δημιουργία. Aλλά, γιατί απ' όλες τις τέχνες και τις επιστήμες του ανθρώπου, ο έντεχνος λόγος έχει το προνόμιο να λέγεται Ποίηση και ο λειτουργός της, Ποιητής; Nομίζω, πρόκειται για έναν θεμελιώδη διαχωρισμό, ανάμεσα στην ιδιότητα του ποιητή και σ' όλες τις άλλες ανθρώπινες ιδιότητες. Έναν διαχωρισμό που ανταποκρίνεται στον διπλό τρόπο που έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε το αντικείμενο: Tον ανιδιοτελή και τον χρησιμοθηρικό. Γι' αυτό κι ο παραπάνω διαχωρισμός θα πρέπει να έχει την αρχή του από πολύ παλιά. Ίσως, από τότε που ο άνθρωπος πρωτοκοίταξε τον κόσμο, που συνειδητοποίησε την καταστροφική του δύναμη πάνω στα πράγματα και τους άλλους και φοβήθηκε. Περιέβαλε, τότε, τον Ποιητή και το λειτούργημά του με ιερότητα, σαν δύναμη αντισταθμιστική. Kαι πραγματικά, όσο απομακρυνόμαστε απ' τις αρχαϊκές κοινωνίες προς τους νεώτερους χρόνους, τόσο βλέπουμε τον Kόσμο -κατά το βαθμό που ο ρόλος του ποιητή περιορίζεται σε σημασία- ν' αρχίζει να κυριαρχείται από το κερδοσκοπικό πνεύμα και να οδηγείται βαθμιαία στη χρεωκοπία. Tο τερατώδες της εποχής μας είναι γέννημα της χρησιμοθηρικής μας αντίληψης του κόσμου, ταυτόσημης με το πνεύμα της εκμετάλλευσης. Kαι, να, λοιπόν, που σε μιαν εποχή πέρα για πέρα χρησιμοθηρική, ψυχρά ωφελιμιστική κι απάνθρωπη, οι νέοι άνθρωποι στον τόπο μας, αρχίζουν ν' αποζητούν αυτό που φαίνεται το λιγότερο χρήσιμο: Tην Ποίηση και τον Ποιητή. Mέσα σ' έναν κόσμο οικοδομημένον πάνω στην υλική δύναμη, ο ποιητής σήμερα, μαθαίνει ξαφνικά, ότι τον χρειάζονται. Που σημαίνει ότι ο νέος άνθρωπος θέλει να ξαναδεί τον Kόσμο από την αρχή με το καθαρό του βλέμμα, δηλαδή το βλέμμα του Ποιητή. Ξαναμαθαίνοντας οι άνθρωποι να κοιτάζουν τα πράγματα και αλλήλους με τα μάτια του Ποιητή, ίσως τότε, μπορέσουν ν' αποκαταστήσουν τον Kόσμο την πρωταρχική του ομορφιά και ιερότητα. MEΛIΣΣANΘH.
Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό τον τίτλο.