000 | 05575nam a2200301 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 13920 | ||
010 | _a960-85241-2-1 | ||
100 | _a20230524d1994 m||y0grey50 0 ga | ||
101 | 0 | _agre | |
102 | _aGR | ||
105 | _aa||||||||||yy | ||
106 | _ar | ||
200 | 1 |
_aΤο τετράδιο της Ερατώς _eΗ Σμυρναϊκη κουζίνα (1867-1919), συνταγές και ιστορία _fΛίζα Μιχελή |
|
205 | _a2η έκδ. | ||
210 |
_aΑθήνα _cΓαλάτεια _d1994 |
||
215 |
_a235 σ. _d21 εκ. |
||
225 | 1 |
_aΕλλήνων Άστεα _v4 |
|
330 | _aΤο "Τετράδιο της Ερατώς" θα μπορούσε να είναι το τετράδιο της Σέβως, της Διδώς, της Δεσποινιώς, ή κι άλλων γυναικών, που τα ονόματά τους είχαν τη χαρακτηριστική μικρασιατική κατάληξη ωμέγα - και την ανορθόδοξη γραμματική γενική σε -ως... Θα μπορούσε ακόμα, να είναι εκείνο της Κλεονίκης, της Ελπινίκης, της Ευρύκλειας - απ' τον Απάνω Μαχαλά ή τα Μορτάκια της Σμύρνης. Θα μπορούσε - αν βέβαια οι γυναίκες που δεν ανήκαν στη μέση και την ανώτερη εισοδηματικά τάξη, συνήθιζαν να καταγράφουν ό,τι κατά κανόνα μεταδινόταν από στόμα σε στόμα κι από γενιά σε γενιά: τη μαγειρική τους τέχνη. Θα μπορούσε - αν ο αιφνίδιος ξεριζωμός, ιδιαίτερα από τα παράλια της Δυτικής Μικράς Ασίας, δεν απέκλειε αυτόματα οποιαδήποτε μέριμνα για τη διάσωση αντικειμένων που δεν είχαν απόλυτα ζωτική σημασία για τους πρόσφυγες. Για τους λόγους αυτούς, ενδεικτική είναι η έλλειψη τέτοιων γραπτών μαρτυριών, που θα παρουσίαζαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη γνώση της Ιστορίας - που επεκτείνεται φυσικά και στις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων, κι εδώ, πιο συγκεκριμένα, σ' εκείνες ενός κόσμου ολόκληρου: του ελληνισμού της Σμύρνης. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο πιστεύουμε ότι τα τετράδια με τις μαγειρικές συνταγές που διασώθηκαν στα αρχεία της οικογένειας Λημνίου, είναι πολύτιμα - κι ευχαριστούμε θερμά γιατί μας τα εμπιστεύθηκαν. Οι συνταγές αυτές είναι ένα κομμάτι Ιστορίας: μέσα από τις οδηγίες για τη σωστή εκτέλεση ενός φαγητού ή ενός γλυκίσματος, προκύπτουν πληροφορίες για τα υλικά που χρησιμοποιούνται, δηλαδή για τη ντόπια αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή, αλλά και για τα είδη διατροφής που εισάγονται (και που καταναλώνονται ευρύτατα στη Σμύρνη), για τα μέτρα βάρους, για τις επιρροές από τις γευστικές συνήθειες των υπόλοιπων εθνοτήτων που είναι εγκατεστημένες στη μεγαλούπολη της Μικράς Ασίας. Ταυτόχρονα, τα τετράδια αυτά αποτελούν πηγή πληροφόρησης για την κοινωνία της αφθονίας που είχε δημιουργήσει στους κόλπους της ελληνικής κοινότητας η πόλη των ευκαιριών - που ήταν η Σμύρνη του 19ου αιώνα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι γυναίκες που κρατούσαν τις σημειώσεις αυτές είχαν τα σπίτια τους στο Παραλλέλι και το Κορδελιό - μεγαλοαστικές περιοχές κατοικίας της Σμύρνης. Μέσα από τις φθαρμένες απ' τον καιρό, αλλά και τη χρήση, σελίδες των οικογενειακών αυτών τετραδίων, αναδύεται εξάλλου και η φυσιογνωμία ενός κόσμου γοητευτικού, που έγινε ευρύτερα γνωστός στον ελλαδικό χώρο μόνο στις ώρες της μεγάλης του δοκιμασίας: του γυναικείου κόσμου της Σμύρνης. Στον κόσμο αυτόν είναι αφιερωμένη αυτή η έκδοση. | ||
606 |
_9187406 _aΔιατροφή _xΙστορία _yΕλλάς |
||
606 |
_9287244 _aΜαγειρική _yΤουρκία _yΣμύρνη |
||
606 |
_9187407 _aΓαστρονομία _yΕλλάς |
||
676 | _a641.59561 | ||
700 | 1 |
_4070 _aΜιχελή _bΛίζα _f(1934-1994) |
|
801 |
_aGR _bLIBR_Malevizi _gAACR2 |
||
090 | _a13920 |